ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ПРОПУСКІВ ЗАПАЛЮВАННЯ НА НЕРІВНОМІРНІСТЬ ОБЕРТАННЯ КОЛІНЧАСТОГО ВАЛУ БЕНЗИНОВОГО ДВИГУН

Автор(и)

  • Г. І. Слинько Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-1954-8530
  • Н. Є. Рябошапка Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0003-0334-8363
  • Р. Ф. Сухонос Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0001-9683-3389
  • Н. О. Євсєєва Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна https://orcid.org/0000-0002-3398-6537
  • О. Г. Солдатченков Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Україна

DOI:

https://doi.org/10.15588/1607-6885-2024-1-11

Ключові слова:

4-тактний двигун внутрішнього згорання, динамічний розрахунок, індикаторна діаграма, коефіцієнт нерівномі-рності обертального моменту, обертальний момент, пропуски запалювання.

Анотація

Мета роботи. Дослідити вплив пропусків запалювання на нерівномірність обертального моменту на колінчастому валу бензинового двигуна внутрішнього згорання з іскровим запалюванням.

Методи дослідження. Наведено результати термодинамічного розрахунку робочого циклу, динамічного розрахунку параметрів двигуна на номінальному режимі роботи та двигуна із пропуском запалювання одного циліндра.  Для виконання дослідження використовувалась комп’ютерна програма Engine Calculation, пакет програм Microsoft Office. Об’єкт дослідження – чотиритактний чотирициліндровий бензиновий двигун МеМЗ-245. Предмет дослідження – коефіцієнт нерівномірності обертального моменту ДВЗ μ.

Отримані результати. Вирішено актуальне питання дослідження впливу пропусків запалювання на показники нерівномірності обертання колінчастого валу ДВЗ з іскровим запалюванням. Розраховано коефіцієнт нерівномірності обертального моменту для 4-тактного 4-циліндрового двигуна МеМЗ-245 при роботі на номінальному режимі μ = 6,164. Встановлено, що внаслідок несправності (виключення з роботи одного циліндра) середній ефективний момент двигуна зменшується на 29,4 %. Розраховано значення коефіцієнта нерівномірності обертального моменту несправного двигуна μ = 12,165, що вдвічі перевищує значення для справного двигуна. Встановлено, що за рівнем нерівномірності обертального моменту, 4-циліндровий рядний двигун МеМЗ-245 з пропусками запалювання наближається до одноциліндрових двигунів.

Наукова новизна. Вперше теоретично доведено, що внаслідок відсутності запалювання в одному з циліндрів 4-тактного 4-циліндрового двигуна при роботі на номінальному режимі середній ефективний момент двигуна зменшується на 29,4 %. Значення коефіцієнта нерівномірності обертального моменту μ двигуна з пропусками запалювання вдвічі перевищує значення для справного двигуна, що наближається до аналогічних значень одноциліндрових двигунів.

Практична цінність. Методика розрахунку коефіцієнта нерівномірності обертального моменту ДВЗ може бути використана при проектуванні нових та модернізації існуючих ДВЗ.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-12

Номер

Розділ

Моделювання процесів в металургії та машинобудуванні