МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ПРОЦЕСУ ПРОГРІВУ СИСТЕМИ ОХОЛОДЖЕННЯ ДВЗ ІЗ ЕЛЕКТРОПРИВОДОМ ВОДЯНОГО НАСОСА

Автор(и)

  • Н. О. Євсєєва Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3398-6537
  • Р. Ф. Сухонос Національний університет «Запорізька політехніка», м. Запоріжжя, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9683-3389
  • С. П. Крестьянінов ТОВ «Нова пошта», м. Запоріжжя, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.15588/1607-6885-2024-1-10

Ключові слова:

математична модель, метод найменших квадратів, насос, охолоджуюча рідина, прогрів, система охолодження, функція.

Анотація

Мета роботи. Полягає у визначенні функцій залежності температури охолоджуючої рідини від часу прогріву системи охолодження малолітражного двигуна внутрішнього згорання у двох виконаннях – з насосом охолоджуючої рідини, що має постійний механічний привід, та з насосом, який має привід від електродвигуна.

Методи дослідження. Використані методи аналізу наукової літератури та теоретичного узагальнення, методи статистичного аналізу, синтезу, спостереження, метод проектної розробки. Графіки оброблялись методом найменших квадратів із знаходженням  полінома функції температури від часу. Достовірність результатів оцінено індексом кореляції R2.

Отримані результати. Розглянуто сучасні системи охолодження двигунів внутрішнього згоряння, в тому числі оснащені насосом охолоджуючої рідини з прямим приводом від електродвигуна. Знайдено залежність температури прогріву двигуна від часу його роботи з механічним приводом насоса та приводом від електродвигуна. Проведено аналіз систем охолодження сучасного двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ) з безпосереднім приводом насоса охолоджуючої рідини та з керованим електроприводом.

Наукова новизна. Аналіз показників системи охолодження бензинового двигуна легкового автомобіля показав їх залежність від часу прогріву двигуна під час холодного запуску. Встановлено, що у двигуна з електроприводом насоса охолоджуючої рідини скорочується час прогріву, у порівнянні з двигуном з механічним приводом насоса, на півтори хвилини, що забезпечує економію палива 3 %, при температурі ввімкнення електродвигуна насоса 130 °С. Встановлено, що використання електропривода насосу скорочує час його роботи майже на 50 %.

Практична цінність. Визначено функції залежності температури рідини від часу прогріву бензинового  двигуна з безпосереднім приводом насоса охолоджуючої рідини та з керованим електроприводом, що дає змогу модернізувати систему охолодження малолітражних двигунів внутрішнього згорання.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-12

Номер

Розділ

Моделювання процесів в металургії та машинобудуванні